Obawy związane z integracją sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwach. Ostatnie badanie przeprowadzone wśród 1,200 decydentów IT z takich krajów jak Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Francja, Niemcy, Australia i Singapur wykazało, że wiele firm decyduje się na wdrażanie sztucznej inteligencji głównie z obawy przed pozostaniem w tyle (FOMO). Raport ABBYY dotyczący stanu wdrożeń AI ujawnia, że aż 58% liderów IT w Wielkiej Brytanii zainwestowało w technologie sztucznej inteligencji głównie z powodu lęku przed utratą konkurencyjności.
Pomimo tej decyzji, liderzy wyrażają obawy dotyczące niewłaściwego wykorzystania przez pracowników (37%), związanych z kosztami (37%), ochroną danych (36%), a także zjawiskiem „halucynacji AI” (35%) i przestrzegania przepisów (32%). Co ciekawe, średni poziom inwestycji w AI w brytyjskich organizacjach wynosi blisko 730,000 funtów, a niemal wszyscy (95%) respondenci planują zwiększenie wydatków w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
Przyszłość sztucznej inteligencji w miejscu pracy
Jednak ponad jedna trzecia badanych (37%) wciąż obawia się finansowych konsekwencji wprowadzenia sztucznej inteligencji w pracy. W porównaniu do innych krajów, pracownicy z Wielkiej Brytanii są bardziej skłonni do korzystania z AI; trzy czwarte z nich (77%) korzysta z ogólnej sztucznej inteligencji, w porównaniu do dwóch trzecich (65%) globalnie. Potencjalne obszary rozwoju obejmują etyczne wykorzystanie AI, odpowiedzialne polityki dotyczące AI oraz zrozumienie regulacji związanych z sztuczną inteligencją.
Mimo wyrażanych obaw dotyczących rozwijającej się technologii, zaufanie do sztucznej inteligencji zdaje się rosnąć. Decydenci IT wykazują najwyższy poziom zaufania do małych modeli językowych (SLM) oraz AI zaprojektowanej do określonych zadań (92%). Maxime Vermeir, dyrektor ds. strategii AI w ABBYY, zauważa, że:
nie jest dla mnie zaskoczeniem, iż organizacje darzą większym zaufaniem małe modele językowe, gdyż LLM-y często halucynują i dostarczają nieprawidłowych oraz potencjalnie szkodliwych wyników. Widzimy, że coraz więcej liderów biznesowych przystępuje do SLM-ów, aby lepiej dostosować wyniki do specyficznych potrzeb działalności.
Raport ABBYY jest niezwykle istotnym przypomnieniem o kosztach wprowadzania technologii AI, a także o znaczeniu budowania odpowiednich strategii, nim zdecydujemy się na inwestycje wynikające z lęku.
Źródło: techradar.com