Uwaga!

Chcesz otrzymywać nowinki, ciekawostki i poradniki dotyczące AI i Deepfake prosto na swój adres email? Koniecznie zapisz się do naszego newslettera!







Zamknij to okno
Minecraft sprawił, że AI stworzyło własną religię

W Minecraft, AI stworzyło własną religię

Większość z nas kojarzy sztuczną inteligencję (AI) głównie z jej interakcją z ludźmi, ale co, jeśli AI działa wyłącznie między sobą? Startup Altera postanowił to sprawdzić i przeprowadził eksperyment w świecie gry Minecraft, który nazwano Project Sid. Wynik? Powstała społeczność AI, która rozwijała zawody, tworzyła zasady współżycia, a nawet… własną religię. Eksperyment ujawnił fascynujące mechanizmy naśladujące ludzkie zachowania w niewiarygodnym stopniu.

Od tekstowych podpowiedzi do społeczności w pełnej skali

W ramach Project Sid zaprogramowano do 1 000 botów kontrolowanych przez AI, które mogły swobodnie współdziałać w otwartym świecie Minecrafta. Każdy z botów był oparty na modelu językowym (LLM, Large Language Model) i wyposażony w moduły zadań. Eksperyment rozpoczął się ostrożnie – kilka tekstowych wskazówek w świecie gry dało początek całej symulacji. Od tego momentu AI działała samodzielnie, wchłaniając i analizując nowe informacje oraz modyfikując swoje decyzje na ich podstawie.

Już po chwili można było zauważyć, jak osobowości poszczególnych postaci różnicowały się na bardziej towarzyskie i introwertyczne. To, jak zachowywały się w interakcjach, miało wpływ na ich dalsze działania – bardziej życzliwe boty były chętniej wybierane jako partnerzy do współpracy.

Gdy społeczności zaczęły rosnąć, postaci przyjmowały różne role społeczne. Rolnicy, strażnicy, budowniczowie, a nawet artyści zajmujący się ozdabianiem osad – każdy z nich pełnił na nowo przyjętej wiosce ważną funkcję.

Postanowiono także wprowadzić system podatkowy, aby przypominał bardziej złożone ludzkie społeczeństwo. W efekcie boty zaczęły debatować i głosować nad wspólnymi wydatkami i regułami, co wykształciło frakcje pro- i anty-podatkowe. Czyste naśladownictwo ludzkich zachowań politycznych!

Kultura, religia i batalię na makowe kluski

Najbardziej zaskakującym fragmentem eksperymentu była skala, którą osiągnęła symulacja. W momencie, gdy świat Minecrafta „zamieszkiwało” 500 agentów AI, społeczność zaczęła imitować współczesną kulturę. Od wspólnych hobby, ekologii, aż po… Pastafarianizm. Wirtualna społeczność przejęła parodystyczną religię, doskonale znaną z czczenia Latającego Potwora Spaghetti. Wszystko zaczęło się od grupy „kapłanów”, którzy roznosili religijne idee w wioskach. Szybko rozpowszechniły się one za pomocą mechanizmów podobnych do tych, jakie znamy z historii rozwoju prawdziwych religii i kultur.

Można jednak uspokoić: AI nie „wybiera” religii świadomie, co oznacza, że nie jest to przejaw samoświadomości. Postępowanie botów opierało się wyłącznie na danych wejściowych oraz analizie schematów komunikacji zaimplementowanych w modelu. Jednak efekt końcowy mógłby zmylić niejednego obserwatora.

Dlaczego to się liczy?

Mimo że całość może brzmieć jak ciekawostka z gry wideo, wyniki mają realne zastosowanie w badaniach społecznych oraz planowaniu polityki publicznej. Altera wierzy, że symulacje takie jak Project Sid mogą pomóc lepiej zrozumieć ludzkie reakcje w różnych scenariuszach, od wprowadzania nowych regulacji po zarządzanie kryzysowe.

Jak podsumowali badacze: „Te symulacje […] pokazują, że agenci są zdolni do znaczącego postępu – autonomicznie rozwijając wyspecjalizowane role, przestrzegając i zmieniając wspólne zasady oraz angażując się w transmisję kulturową i religijną.”

Na razie jednak pozostaje nam podziwiać, jak AI wirtualnie (i całkiem nieźle) symuluje nasze zachowania – od rozwijania własnych wiosek, przez debaty polityczne, aż po nieodparte pragnienie ubóstwiania makaronu.

Ebook AI

Newsletter

Zapisz się, a będziesz otrzymywać ciekawostki z branży AI i Deepfake, oraz dostaniesz specjalny prezent – kompendium wiedzy o ChatGPT.








Warto

NordVPN
Ogrovision - Ogród AI
Życzenia AI

Facebook


Twitter

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wykryto AdBlocka!

Wygląda na to, że używasz blokady reklam. Reklamy pomagają nam utrzymać tę stronę. Wyłącz ją proszę.